"Med kärlek" ger plats åt personlighet
”Varför säljer Luonkos, som klassas som ett lyxmärke, andra klassens produkter i sin outlet?” frågade maken till en nyanställd på Luonkos sin fru hemma.
Det mest uppenbara svaret är Luonkosis värderingar: ekologi och noll avfallsstrategin. är viktiga för oss. Om vi hellre strimlar våra produkter än säljer dem som andra klassens på grund av kvalitetsavvikelser, skulle vi kunna slänga en massa andra saker i samma soptunna: ekologi, natur- och miljövänlig verksamhet, hållbar utveckling, minskat koldioxidavtryck, varsam användning av högkvalitativa råvaror och nolltolerans mot avfall, minskat avfall och restprodukter, etc.
Undertecknad föddes inte med en guldsked i munnen. Det är därför det andra svaret till kollegans make uppstår ur en känslomässig grund. Inte alla av oss har råd med förstklassiga eller högkvalitativa produkter. Ändå beundrar vi vackra och högkvalitativa produkter och vill gärna använda dem. Outlets, rea, fabriksbutiker och loppmarknader ger oss också möjlighet att köpa en lyxprodukt eller tjänst.
Det verkar helt enkelt rimligt att en dålig balans inte omintetgör alla drömmar.
Å andra sidan har många människor som framgångsrikt har samlat på sig förmögenhet genomsökt secondhandbutiker och utbudsställen hela sina liv. Det är så de har lyckats spara pengar.
Wiktionary beskriver andra klassens varor barmhärtigt. ”En kvalitetsklassificering för något som inte är felfritt på grund av någon vanligtvis mindre kvalitetsdefekt.” Den finska ordboken är grymmare: ”Felaktig vara, andra klassens varor, andra klass.”
På Luonkonsi anses andra kvalitet inte vara andra kvalitet. Det finns skillnader i utseende i andra kvalitet, men massan är densamma som i primkvalitet. Det är oändligt intressant hur killar som utvecklats i samma hudkaka- eller tvålform kan vara så olika varandra. Våra produktutvecklare tröstar oss alltid med att vi har att göra med en levande organism. Allt kan inte förutsägas eller garanteras.
Det finns orsaker bakom andra klassens kvalitet som är svåra för en kak- eller tvåltillverkare att kontrollera. Som vädret. Utmaningar för produktionen inkluderar hög luftfuktighet och värme. Massorna stelnar då inte på samma sätt som under normala förhållanden. Produkternas yta får då en marmoreringseffekt, kosmiska nebulosor och ibland till och med igenkännbara figurer.
På Luonkos är produkterna handgjorda. Vi låter alla blommor blomma: Ju mer rustik en kaka eller tvål kommer från vår produktion, desto mer uppmärksamhet får den. ”Hur är det möjligt att dessa blev så här, när de andra bara är vanliga?” Svaret är uppenbart: ”Luonkos tillverkar unik naturkosmetika med kärlek!” Japp, varför nöja sig med det vanliga. Persona först!
Användaren gör en andra för första gången. Efter några snurr mellan händerna försvinner kvalitetsskillnaderna.<3 Även diamanter poleras med tiden.
Marjut Saarinen
Författaren tröttnade på den moderna journalistikens snedvridning av sammansatta ord, sökte en ny väg och fick jobb med att baka skinnkakor på Luonkosi i Nådendal. Vid sidan av fortsätter han att skriva texter.